50 saniyede bir araba satıyorlar  

Paylaş
 

Arabasını hızla satmak isteyen ve acil nakde ihtiyacı olanlar artık Otomax’ın yolunu tutuyor.

Manheim Türkiye Genel Müdürü H. Zafer Terzioğlu, 50 saniyede bir araba sattıklarını söylüyor.

 

Röportaj: Hamit ETEEVRANS / www.heykadin.com

50 saniyede 1 araç satışı ile Türkiye’nin ikinci el otomobil borsası haline gelen Manheim Türkiye, bireysel tüketiciler için hızlı ve güvenilir bir ikinci el araç satış platformu kurdu.

Otomax.com, Manheim Türkiye’nin pazardaki bilgi birikimi, ekspertiz ve fiyatlandırma sistemiyle otomobile hak ettiği değeri veriyor. Manheim Türkiye Genel Müdürü H. Zafer Terzioğlu, www.heykadin.com ’da Hamit Eteevrans’ın sorularını yanıtladı. Sistemin nasıl işlediğini ve hedeflerini anlatan Terzioğlu, “Bu sistemle, gelecek 3 yıl içerisinde, ülke genelinde toplam 15 araç satın alma noktası açacak olan Manheim Türkiye, 15 bin adet araç almayı hedefliyor” dedi.

Peki, ama sistem nasıl işliyor?

Arabasını satmak isteyenler ne yapmalı?

Neden Otomax tercih edilmeli?

İşte tüm bu soruların yanıtını Manheim Türkiye Genel Müdürü H. Zafer Terzioğlu yanıtladı.

Manheim Türkiye Genel Müdürü H. Zafer Terzioğlu, Hamit Eteevrans'ın sorularını yanıtladı.

Manheim Türkiye Genel Müdürü H. Zafer Terzioğlu, Hamit Eteevrans’ın sorularını yanıtladı.

 

-Kısaca kendinizden bahsedebilir misiniz?

1995 yılında Mercedes’te çalışmaya başladım. 8 yıl sonra Gittigidiyor.com’u kurduk. Orada 6 ay kadar çalıştıktan sonra ayrılmak durumunda kaldım. Daha sonra Borusan Oto’da 8 yıl boyunca Satış Müdürü olarak çalıştım. İki buçuk yıldır da Manheim’deyim. 20 yıllık ‘sektör tecrübem var’ diyebilirim.

-Sohbetimize Manheim ve Borusan’ın Otomax yolculuğundan başlayalım…

Arabasını hızla satmak isteyen, zaman sıkıntısı olan, acil nakde ihtiyacı olan veya hiçbir şeyiyle uğraşmak istemeyen tüketicilere alternatif bir kanal açmış oluyoruz. Burada önden fiyatını alıp, bizim arabasına verdiğimiz fiyatı beğenirse, bize getirip satma imkânını sağlıyoruz. Dolayısıyla güvenli, kurumsal bir hizmet alabileceği bir sistem… Korkmadan ve çekinmeden iletişim kurabileceği bir kurumla çalışıp, aynı zamanda fiyatı önden verdiğimiz için herhangi bir suistimale açık kalmadan, arabasını değerlendirebileceği alternatif bir kanal yarattık aslında…

Amacımız çok yüksek paralar yaratmak değil. Düşük marjlarla çok sayıda araba satın alabilmek… Bu şekilde bir ihtiyaç içinde olanların arabasını alabilecek bir fiyatlama mekanizmamız var. Çünkü biz de alıp, açık artırmayla satıyoruz. 6 ay bekleyip, tüketiciye satabilecek bir fiyatı biz yaratamayabiliriz. Amacımız, bu ihtiyacı gidermek ve buraya hitap edecek bir fiyatlama mekanizması oluşturmak.

-Sahibinden.com’dan farklılığı nedir bu sistemin?

Sahibinden.com’da hem arabasını satmak hem de almak isteyenlerin tercih ettiği bir mekanizma… Orada arabasını yayınlayıp, çok hızlı bir şekilde satmak isteyenler bulunuyor. Varsayımımız, her 10 kişiden sadece 1 kişinin sadece bu durumda olduğu… Dolayısıyla sahibinden.com’da arabasını satmak isteyenlerin yüzde 10’una hitap ediyoruz. Tamamına hitap edemezsiniz. Biz anında nakit ödüyoruz.

-Daha önce böyle bir sistemin Türkiye’de olduğu konusunda bir fikrimiz bulunmamakta… Türkiye’de rakibiniz var mı?

Sadece bir firma var bizim dışımızda… Fakat onu incelemeniz lazım. Bizim gibi profesyonel olduklarını düşünmüyorum. Onlar da aynı sistemi kuruyor ancak sistem şöyle onlarda; Kasko değer listesine alıyorlar. Onun bir kısmını fiyat olarak veriyorlar ve fiyatlar çok uçurum yaratıyor. Biz gerçekçi fiyat veriyoruz. Onların ki tam profesyonel değil.

otomax-zafer-terzioglu

-Nasıl bir Pazar olacak peki?  Sonuçta bir entegrasyona başladınız. Piyasayı genişleteceksiniz. Yeni rakipleriniz de olacak. Nasıl bir ağ oluşacak sizce?

Bence çok büyümesi lazım zamanla… Kurumsal ve büyük oyuncuların da bu işe girmesi lazım. Burada önemli olan konu şu; herkes ‘ben araba alıyorum’ diyebilir ama satabileceği bir nokta yok. Bu iş nakit yönetimi olduğu için, ben anında fiyatlıyorsam, anında satabilme kabiliyetimin de olması lazım. Şu an bizim dışımızda Türkiye’de açık artırma olmadığı için bu işi yapacak olacak alternatif firmalar da doğal olarak bizi kullanacaklar haliyle…

-Türkiye açık artırma sistemine neden yabancı?

Türkiye’de tanınmıyor. Bir de ikinci el piyasasında ticaret el altından yürüyor. Yani yetkili satıcılardan alınmıyor çoğunlukla. Örneğin, bu işi yapan birine 500 lira para veriyor, o arabayı hemen ucuza alabiliyor. Bu şekilde yüzbinlerce araba bu şekilde dönüyor. Açık artırmada ise herkes şeffaf ama yüksek fiyata satabiliyorsunuz. Vereceğiniz ve alacağınız komisyon da belli, rekabet belli, her şey belli… Sektörün biraz daha kurumsallaşmasını bekliyoruz.

-50 saniyede bir açık artırma sistemiyle araba sattığınızı söylediniz…

Evet. Açık artırma günlerin birinde, örneğin Çarşamba günlerinde, 600’e yakın araba açık artırma sistemine giriyor. Bizde her araba, şoförüyle beraber kullanılarak geçer. Açık artırma yapan kişinin ve müşterilerin önünden araba yürütülerek geçirilir. Ve o araba 50 saniye gibi kısa bir sürede açık artırmayla satılır.

-Sektördeki KDV sorunu ve yavaşlamanın nedenini neye bağlıyorsunuz?

İkinci el arabada yüzde 1 KDV olduğu için kimse düşük fatura kesme ihtiyacı hissetmiyor. Ama KDV’si yüzde 18 olan ticari araçlarda özellikle; bir ticari şirket araba alıp satıyorsa, yüzde 18 olarak fatura kesmesi gerekiyor. Ticarilerde bu oran direkt yüzde 18… Kasko’da devlet tarafından belirlenmiş ve sizin minimum keseceğiniz bir tutar var. Devlet, ‘bu tutarda minimum fatura kesebilirsiniz’ diyor. Dolayısıyla 100 milyon liralık bir kamyonu, 75 bin lira ise kesebileceğiniz minimum miktar, 75’ten faturalıyor. Firmalar kalan parayı da ‘vergi yaratmasın’ diye elden tahsil ediyor. Dolayısıyla yüzde 18 KDV’nin olduğu yerde biz olamıyoruz. Bizim yaptığımız her işin net olması gerekiyor. Alınan ve satılan bedeller kadar fatura kesilmek zorunda.

otomax-zafer-terzioglu-1

-Sektörde şu dönemde ne gibi sıkınlar yaşanıyor?

Sıfır arabalarda ÖTV zammı yaşandı. Bununla birlikte kur artışı geldi. Firmalar 2014 yılına geçildiğinde distribütörler mecburen araçlarına yüzde 25 oranlarında fiyatlarını artırdılar. Bunun yaklaşık yüzde 14’ü ÖTV’den geldi, yüzde 10’u kur artışından geldi. Sıfır arabaların fiyatı bir anda yüzde 25 artınca satışlar düştü. Bu sefer ne oldu? Sıfır araba çok yükseldi, ikinci ele talep başladı. Arabaların fiyatları peyderpey yükselmeye başladı.  Çünkü talep arttı. Arada da ikinci el ve sıfır araba arasında marj oluştu. İkinci el, yaklaşık olarak o 25’lik sıfır artışın, yüzde 15’i civarında ikinci elde kapandı bu fark. İkinci el fiyatları Ocak ayından bugüne kadar ortalamada yüzde 15 yükseldi. Bir yüzde 5 daha yükseldiğinde sıfır ve ikinci el araba arasında daralmış olduğunda, sıfıra tekrar talep artacak. 45 bin liralık sıfır araba 60 bin lira oldu diyelim. 60 bin liraya sıfıra alacağınıza 35 bin liraya ikinci el 2013 model tercih etmeye başladınız ama oldu o araba 45 bin lira… O araba 50 bin lira olduğunda, ’50 bin liraya ikinci ele vereceğime 60 bin liraya sıfırını alırım’ diyeceksiniz.

-Şu süreçte oto galerilerle sıkı ticari ilişkiler yaşayacaksınız. Buna paralel olarak hedefiniz nasıl bir yönde olacak?

5 yıl içinde bizim esnaf üye sayımızı 10 bin adede çıkarmayı düşünüyoruz. Şu an 3 bin 500 adet. Ama iki sene önce 1700 adetti. İki katına çıktı. Dolayısıyla Türkiye’de üye sayımızı 5 sene içinde 10 bin adede çıkarmayı hedefliyoruz.

-Otomax’ın Borusan ile işbirliği ne aşamada?

Otomax projesi Manheim’a ait. Manheim şirketinin yüzde 50’si Borusan Holding’e yüzde 20’si de Manheim Amerika’ya ait. Dolayısıyla Otomax, Borusan ile ortak bir projedir.

SİSTEM NASIL İŞLİYOR?

-İkinci el otomobilini satmak isteyenler Otomax.com isimli internet sitesine giriyor

-İnternet sitesinde yer alan Aracın Markası, Aracın Modeli, Aracın Model Yılı, Aracın Şanzıman Tipi, Aracın Yakıp Tipi, Aracın Gövde Tipi, Aracın Versiyon Özelliği ve Aracın Kilometresi ile ilgili 7 soruyu yanıtlıyor.

-Bu bilgiler girildiğinde sistemde kaydı alınan ikinci el araç için kendisine anında bir fiyat teklifi sunuluyor.

-Sistemin belirlediği fiyat satıcı tarafından makul görüldüğü takdirde, satıcı kendine en yakın Manheim Türkiye lokasyonlarından birine aracı ile birlikte gidiyor

-Lokasyona getirilen aracın Manheim Türkiye’nin uzman ekibi tarafından ekspertiz yapılıyor

-Ekspertiz neticesinde araç, sisteme kaydedildiği şekli ile aynı beklentileri karşılıyorsa, bireysel satıcıdan araç o an satın alınıyor

  • Site Yorum

Bir yorum bırak